dinsdag 9 februari 2010

iemand zin in rupsen?


Op 24 uur kan er veel veranderen. Ik heet niet langer "Gert", maar "Gérard", immers "Gert" bekt niet goed in het Swahili (en ook niet in het Frans). De straatkinderen vinden Gert trouwens ook niet echt een mooie naam; Gérard vinden ze tof en cool ... dus "Gérard" zal het zijn!

Op 24 uur kan er heel wat veranderen: u mag me feliciteren met mijn twee nieuwe jobs: ik ben enerzijds assistent-aankoper (rechterhand van Innocent) en anderzijds assistent-bibliothecaris (geef toe, niet slecht, hé).

Als assistent-aankoper (dinsdag is het aankoopdag) ben ik vanmorgen met Innocent naar de markt getrokken. De markt is een hutsepot van kleuren en geuren. Koopwaar wordt uitbundig aangeprezen; er wordt gekeurd, gewikt en gewogen; er wordt afgedongen en gekocht; er wordt ingeladen en uitgeladen ... de mensen worden een krioelende massa en het verkeer loopt helemaal vast. Ik loop achter Innocent aan. Overal hoor ik "Mzungu", "Mzungu" (het betekent zoveel als "witte"). Innocent weet wat hij nodig heeft om de hongerige magen van straatkids te vullen. Als we de markt verlaten draag ik 2 plastiek zakken met gedroogde vis, 1 zak met gegrilde rupsen, een zak met groene stengels die lijken op selders, en een zak met "dinges" (ik durf als beginnend assistent niet goed vragen wat het is).

In de namiddag ga ik naar de bib in Bakanja centre. De straatkinderen lenen er boeken uit die ze ter plaatse lezen. Als assistent van Hélène vul ik de uitleenfiches in, zoek de boeken die de gasten vragen (de leerboeken Frans en Swahili zijn erg in trek alsook de boeken met geïllustreerde verhalen). De "leeszaal" (zie foto) zit goed vol. Als ook ik een boek neem, komen ze rond me zitten: ik moet voorlezen. Ze zijn aandachtig en stil. Ik geef het boek door en elk kind leest een stukje voor (ze doen hun uiterste best om die nieuwe "Mzungu" te overtuigen van hun leeskunde). Ze lezen best vlot. Het is reuze vast te stellen dat deze straatkinderen (kunnen) lezen, vrijwillig naar de bib komen en leergierig zijn. (chapeau).

Ik heb vandaag een leuke dag gehad, ik hoop hetzelfde voor jullie in het verre, koude ;-) Mzunguland.
-----------
PS. Jeroen en Sarah, jullie hebben veel groeten van Eric en maman Annie, en van zovelen dat ik begot de namen niet kan onthouden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten