zaterdag 6 februari 2010

thuiskomen

Al vanaf de eerste voet op Congolese bodem heb ik het gevoel van "thuis komen". Dit land bekoort me, elke keer weer. Een aangename 26° omarmt ons, de bomen dragen groene kruinen en de dieprode aarde en de zomerse zon roepen het uit: wees welkom.

In de aankomsthal van de luchthaven worden we opgewacht door de chauffeur die ons naar het centrum zal rijden; de controle van de bagage en de visa gebeurt vlekkeloos: wat een luxe.

In de Procure, onze slaapplaats voor de komende 15 dagen, begroet Eric ons hartelijk en voor we het goed en wel beseffen neemt hij ons mee naar een "oud koloniaal-piloot" en zijn gastvrije vrouw voor een welkomstdrink. De oud-koloniaal vertelt ons over de heroïsche vluchten die hij vroeger ondernam, over hoe Lubumbashi was in de glorietijd, over de onlusten en de oorlogen die Congo en haar bevolking geteisterd hebben, over de bewogen geschiedenis van de Belgische coöperatie in Congo... Congo is het land van boeiende ontmoetingen en van de "simba-pinten" (goed lokaal bier).

Een onweer beëindigt de gesprekken. Het wordt laat. Ik ben nu 28 uur wakker en snak naar slaap ...

Tot snel

5 opmerkingen:

  1. Blij dat jullie goed aangekomen zijn.
    Nu nog even uitrusten van de lange reis en laat het avontuur dan maar beginnen ! Geniet er van.

    Groeten vanuit een grauw en mistig Vlaanderen.

    Hugo & Nele

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoals gewoonlijk brandde er op de kast een kaarsje tijdens jullie reis voor alles wat goed en heilzaam is. Dit ritueel kent Koen maar al te best van vroeger. We zijn gelukkig met jullie behouden aankomst in Lubumbashi en wensen jullie een goede start morgen na wat nachtrust.
    Groetjes en liefs van ma en pa!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Gert en Koen, mooie blog...
    ik wou dat ik bij jullie was... 'k voel de warmte en zie de rode aarde voor me (ik ruik ze)!!! 't Gevoel van "thuis"komen op "oer"grond.. zo herkenbaar..
    Ik wens jullie daar een boeiende en vruchtbare tijd, en.. schitterende tropenavonden, met simbabier, een krekelconcert en goed gezelschap!!
    véél liefs Mik

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jullie avontuur kan beginnen lieverds! Jullie zullen wel een vermoeiende reis achter de rug hebben, maar ik weet zeker dat jullie dat snel vergeten zijn daar.

    Dikke zoenen,

    Kim & Jaak

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Gert en Koen
    Lubumbashi heette vroeger Elysabethstad. Tot mijn achtste liep ik er school, herinner me weinig, wel de oorlog in Katanga toen in ons verduisterd hotel we in de verte mitrailletten hoorden ratelen, de dag dat mijn vader kwam vertellen dat alles weer voorbij was en we weer konden genieten van de Jacaranda's buiten, weer op Kameleonjacht mochten.
    Er zal wel veel veranderd zijn.
    Bedankt voor jullie inzet.
    Axel

    BeantwoordenVerwijderen