vrijdag 12 februari 2010

Heiligen bestaan





Mag ik jullie voorstellen: maman Annie (71 jaar, jawel!). Haar levensverhaal draagt de titel "zorgzaamheid" en het is een boek in duizend delen. Al heel haar leven wou ze naar Afrika, maar het leven stelde haar geduld op de proef. Net toen ze haar ouders wilde vertellen dat ze naar Congo wou, deelde haar zus hen mee dat ze definitief naar Rwanda vertrok. Annie durfde haar ouders niet alleen laten en borg haar droom op. Toen haar vader stierf, voelde ze eens te meer de plicht om voor haar moeder te zorgen. Haar Afrikaanse droom geraakte helemaal op de achtergrond.

Haar moeder stief vele jaren geleden. Net op dat moment was Eric in België. Eerder toevallig ontmoetten ze elkaar in België. Annie, ondertussen gepensioneerde verpleegster, zag haar kans schoon en vroeg Eric of ze zich hier in Lubumbashi mocht inzetten voor de straatkinderen. Ze woont intussen 5 jaar in Bakanja-centre.

Hoewel ik weet dat ik haar te kort doe, zal ik trachten te beschrijven wat ze allemaal doet voor haar "straatkleinkinderen". Ze is natuurlijk verpleegster, maar ook verantwoordelijke voor de dispensair. Ze is ook apothekeres en ... naaister; ze herstelt de kleren van de jongens: een knop aannaaien, een broek inleggen, een scheur toenaaien, ... allemaal taken van maman Annie. En er is nog meer: ze doet de was van de kleintjes. Normaal gezien moeten de kids zelf hun kleren wassen, maar de kleintjes worden ontzien; ze heeft zich dankzij een gulle sponser een wasmachine aangeschaft en die draait op volle toeren. "De kleintjes kunnen nog niet hard "frotten" en spoelen", zegt ze me.

Buiten op het bankje zitten twee patiënten klaar. Richard heeft "une douleur insupportable". Na grondig onderzoek blijken zijn ogen niet echt ziek te zijn. De druppeltjes in zijn ogen, maar vooral den babbel met maman Annie doen wonderen: la douleur insupportable is na enkele minuten volledig verdwenen. Je zou voor minder in wonderen geloven.

"Ze zijn soms een beetje "kleinzerig" en ze geloven in pilletjes, druppeltjes en zalfkes", fluistert ze, "maar ach, zolang ik voor hen kan zorgen, heeft het leven zin."

Ik voel me plots een ietsiepietsie ziek: een beetje hoofdpijn, een tikkeltje maagpijn ... maman Annie gelooft er niks van. Ze weet dat ik wil genieten van haar zorgzaamheid.

4 opmerkingen:

  1. Francine informeert naar Gentil's toestand. Is hij terug gekeerd naar zijn vader? Francine is ontroerd door het levensverhaal van maman annie en beseft dat ze haar krachten put uit een diepe innerlijke bron. Ze voelt daarom van harte met haar mee en vraagt jou om haar dit mede te delen en ook dat ze haar in gedachten nabij is.Jouw inzet, Gert,zal voor de straatkinderen zeker hartverwarmend zijn. Liefs van Francine & Bob

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi (Gérard:))Gert en Koen,

    Ik voel zo veel bewondering voor jullie werk ginder. Ja, er bestaan inderdaad nog heiligen. En daar horen jullie ook bij. Hier in het koude België gaat alles zijn gang. Het doet deugd om regelmatig stil te staan, te bezinnen. Dat kan ik doen door jullie verhalen te lezen. Beseffen dat wat jullie daar doen zo ongelooflijk is. En tegelijk tot het besef komen dat wij het hier zo goed hebben en er vaak niet bij stilstaan...

    Ik wens jullie nog heel veel succes ginder. 3 dikke zoenen aan jullie allebei.

    Ik ben in gedachten bij jullie.
    Liefs,
    Els

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Piep, dag Gérard, dag Koen,

    Lezen wat jullie daar doen, wat jullie beleven is tot rust komen na weer een hectische dag.... is stilstaan bij het feit dat wij hier mega verwend zijn... is tot het besef komen dat heel veel mensen het hier elkaar zo moeilijk maken, zo lastig kunnen doen over onbenullige zaken.... Jullie getuigenis toont dat een vriendelijk woord, een lieve glimlach, een helpende hand werkelijk het verschil kunnen maken.... daar maar ook hier in het kille België....
    Zoveel bewondering omdat jullie het lef hebben om dit te DOEN !!

    Veel moed en lieve knuffel
    Anne (van de Choukes :-) ).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Indeed, a saint (I came from another blog)! Inderdaad, heiligen bestaan -ik kwam van een ander blog, maar Engels gaat wat vlotter, sinds ik all meer dan 20 jaar in Los Angeles woon -contintue the good work!
    Jeannette

    BeantwoordenVerwijderen